Travel: How to book a (last-minute) trip to Antarctica. Part two

1/28/2014


Welke organisatie moet ik kiezen?
Wanneer je een last-minute gaat boeken zul je meerder aanbiedingen krijgen van verschillende organisaties. Ten eerste kom je al voor de keuze te staan waar je precies naar toe wilt? Alleen Antarctica of ook South-Georgia. Nog nooit van de tweede gehoord? Had ik ook niet..
Als je me van te voren had gevraagd waar South-Georgia zou liggen, zou ik gokken op Amerika. Maar nee, het is een fantastisch eiland wat je kunt bezoeken voordat je naar Antarctica gaat. Waarom toch doen? Daar zal ik straks meer over vertellen, want ik dwaal alweer af.

Goed, welke organisatie dus. Wij hebben gekozen voor Quark expeditions. Een organisatie die erg hoog aangeschreven staat en niet alleen prachtige reisjes naar de zuidpool verzorgd, maar ook de noordpool en andere hele gave tripjes worden aangeboden. (wederom..wachten tot last-minutes, even mailen met organistaties.. het kan je ontzettend veel geld schelen). Alles op de cruise was fantastisch, helemaal na 2,5 maand backpacken) maar wat me heel erg bij blijft, en waar het bij een organisatie kiezen om gaat. De crew leden, zij kunnen je trip maken of breken. En de crewleden die wij aan boord hadden waren fantastisch. Ze inspireerden, wisten ontzettend veel en waren iedere dag weer enthousiast! Ook probeerden ze het maximale uit de dag te halen. Sommige cruises maken zo'n 1 tot 2 landingen per dag. (wat betekend met een klein bootje het land op of met een klein bootje rondcruisen langs ijsbergen en/of land) Onze crew deed er altijd twee en probeerde er vaak drie te maken. Over andere organisaties weet ik niet veel, maar dat je met Quark expeditions een onvergetelijke mooie reis gaat beleven, staat als een paal boven water!



Hoelang ga je naar Antarctica?
Tja en dan moet je kiezen, hoelang ga je naar Antarctica. Wat is normaal, waar wil je heen? We hadden geen idee. De meest gekozen last-minute blijken echter de 'korte' trips te zijn, die van 10 dagen of 18 dagen. Op het moment van kiezen, werd voor ons de keuze al snel makkelijker. We konden voor hetzelfde geld 18 dagen ipv 10 dagen gaan. Mocht die keuze je niet zo makkelijk worden gemaakt? Dan raad je ik je toch ontzettend aan om te gaan voor 18 dagen. Een 10-daagse trip houdt namelijk in, 2 à 3 dagen heen varen 3 a 4 dagen op antarctica en weer 2 tot 3 dagen terug varen. Nu heb ik ook van alle 'vaar' dagen genoten (op een stormdag na dan..) maar je leest al dat je vrij weinig echt aan land gaat. Bij een 18-daagse trip heb je hier logischerwijs al meer tijd voor. En wat ik je echt heel, heel, heel erg graag wil aanraden. Maak een trip die niet alleen maar naar Antarctica gaat, maar ga ook naar South-Georgia. Waarom? Omdat je er duizenden pinguins ziet, omdat de natuur er onbeschrijvelijk mooi is, omdat er een nieuwe wereld aan wildlife voorbij komt, omdat... Ge-woon doen! Ik had er nog nooit van gehoord, maar South-Georgia was stiekem gewoon het allermooist! Tuurlijk ga je voor die voet zetten op Antarctica, maar als je gaat, doe het dan in een keer goed, je zult van iedere dag genieten!

South-Georgia.. waarom? Hierom! Dui-zen-den pinguins!
Welke kleding moet ik aan?
Een veel gestelde vraag over Antarctica. "Had je het niet ontzettend koud?" Gelukkig niet, zoals ze bij quark expeditions zeggen, bestaat er alleen slechte kleding en ligt het niet aan het weer. Bij deze organisatie krijg je een heerlijke warme (knalgele..tja) parka. De parka bestaat uit twee delen. De buitenkant is wind & water dicht en de binnenkant bestaat uit een fleece vest. De parka is inmiddels in Nederland, een leuke bijkomstigheid is dus dat je de jas mag houden. Niet dat ik zo snel met een kanarie gele parka rond ga lopen, maar toch.Wat heb je verder dag nog aan?
1. We starten bij de onderlaag, (thermo) legging en shirt met lange mouwen
2. Spijkerbroek en sweater of trui
3. Daarover een ski broek en misschien nog een bovenlaag (vestje/trui oid)
4. Muts, handschoenen en eventueel een sjaal.
Ligt er natuurlijk een beetje aan hoe snel je het koud hebt, laag 2 had ik bijvoorbeeld bijna altijd aan, maar mijn niet zo kou vrezende lief had genoeg aan nummer 1 en 3. Wat wel een pré is, zorg dat je buitenlaag wind en waterdicht is. Wanneer je van de kleine bootjes afstapt aan land is er de kans dat je nat wordt en ook een flinke sneeuwbui is geen uitzondering. Het weer kan trouwens om de vijf minuten omslaan, mocht je dus niet zoveel aan hebben. Zorg er dan voor dat je altijd een extra vest oid in je dagtas stopt. Zo, nu we alles bedekt hebben, blijven onze voeten nog over. Een lekker dik paar ski sokken en eventueel nog een gewoon paar sokken zou voldoende moeten zijn. Daarover een paar dikke waterdichte laarzen (kregen wij ook van Quark Expeditions) en je bent klaar om op expeditie te gaan!



Is er een grote kans dat je zee ziek wordt?
Uh, ja. Neem je geen pilletjes mee, dan is de kans erg groot dat je zeeziek zult gaan worden. Wij hebben bij de plaatselijke apotheek pilletjes gehaald. (Ik was na onze Galapagos tour al door m'n Nederlandse voorraad heen) Gelukkig verkopen ze in Ushuaia de wereld aan zeeziekte pilletjes. Heb je veel bijwerkingen of last van de pilletjes? Nou niet echt, je kunt er alleen heer-lijk op slapen! Ik heb serieus nog nooit zoveel geslapen. Tussen de middag en 's nacht ben ik nog nooit zo snel, zo ver weg geweest. Voel je je nou toch niet zo prettig bij pilletjes. Aan boord gaat er altijd een arts mee, bij deze arts kun je een 'patch' oftewel een soort plakkertje achter je oren laten zetten tegen reisziekte. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mede reizigers ook een prima oplossing!


Ik kan zo nog een hele blog wijden aan wat en hoe op Antarctica. En sorry, dit zal dan ook bij lange na niet de laatste post zijn over dit fantastische meest bijzondere continent wat ik ooit heb gezien. Een maand later, en alles moet nog steeds landen, een plekje krijgen.. Zucht, en ja het wat de duurste reis die ik ooit gemaakt heb en zal maken maar echt waar, ik zou het zó weer over doen!

Deel 1 gemist? Klik dan hier of benieuwd naar meer persoonlijke foto's van onze reis, klik dan hier


2 opmerkingen :

  1. Wauw wat een geweldige ervaring! Goeie tips en leuk geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me een erg bijzondere ervaring! Ik heb je andere posts hierover nog niet gelezen, maar dat ga ik zeker doen!

    BeantwoordenVerwijderen